Bonsoir tout le monde!
 
När jag skummar igenom mitt inlägg från förra veckan för att se till att jag inte upprepar mig själv (vilket jag tydligen ändå gör för Mattias tycker bara att jag tjatar om att jag äter crêpe hela tiden så jag får gärna skriva om något annat) så känns det så otroligt långt borta. Det utspelade sig i alla fall för en månad sedan – minst! Jag undrar om jag någonsin kommer få ett grepp om det där med tid och hur det fungerar, jag tvivlar på det. Men att tiden går, det kan jag i alla fall konstatera.
 
Förra måndagen var det dags för den enda kursen som jag egentligen ville läsa här, ”ethics and tourism”, med den enda läraren som jag inte vill ha. Men jag måste ändå säga att jag är positivt överraskad, kanske för att jag brinner så starkt för ämnet. Det är alltid lika underbart att känna den där inre lågan så fort hon berörde en punkt som jag bryr mig väldigt mycket om och jag funderar på hur jag i framtiden ska kunna hitta ett jobb där den lågan brinner mycket starkt. Jag vet bara vad jag inte vill jobba med, så nu måste jag bara hitta något jag faktiskt skulle vilja göra…
 
Men det hör till framtidens problem! Jag var ledig från måndag förra veckan till tisdag den här veckan och då tror ni säkert att jag var ute och studsade hela tiden varje dag men nej, det var jag inte alls. Snarare precis tvärtom. Jag var stationerad i sängen ganska länge på dagarna, helt enkelt för att jag kunde. Jag pratade med min älskade Mattias, jag läste i min bok, jag kanske pluggade något litet, tittade på mina serier osv. osv. och jag ska säga er att det var helt magiskt fram till klockan tre på för då fick jag panik över att inte ha lyft på rumpen på hela dagen. Detta kompenserades dock med att vara uppe länge nästa kväll, vilket gjorde att jag sov ännu längre dagen efter och cirkeln var sluten så att säga.
 
I onsdags kväll var vi dock på fest! Vi började med att gå hem till en fransk liten flicka (hon är faktiskt bara 18 år) som heter Anaëlle och som är Kristins buddy (= hon hjälpte henne när hon kom hit, med flytt, översättningar osv.) och som är alldeles urgullig. Hon bor i en liten söt lägenhet ganska så nära oss och när vi kom dit så var det självklart endast fransmän där. Tur för mig att de kan engelska! ;) Var dock väldigt roligt och givande att prata med dem i en så pass avslappnad miljö och jag fick tips på diverse filmer jag måste se och artister jag måste lyssna på! Festen fortsatte sedan till baren Coeur de Bouchon och det var himla, himla kul. Kanske lite för kul till och med. Men jag mådde faktiskt bra i torsdags när jag vaknade ändå!
 
Jag minns inte vad jag gjorde i torsdags så jag skippar direkt till fredag istället. Jag och Kristin åkte nämligen till Reims över dagen då! Vi utnyttjade en tjänst som heter Blablacar, jag vet inte om någon hört talas om det men det är en hemsida för att förmedla samåkningstjänster. Det går helt enkelt att åka billigt med folk som ska till en viss plats (förutsatt att du vill åka till samma då). Vi åkte till Reims med den unga mamman Sandra som var på semester och tillbaka med biologen Anne som hade sin pojkvän i Troyes. Fick dessutom prata massa franska (jippie) och fick lära oss lite mer om den franska kulturen och franskt folk. Reims var en jättemysig och trevlig stad, märks att den är ungefär tre gånger så stor som Troyes. Det märks också tydligt att över 60 % av hela staden blev bortsprängd under WWII då det saknas den där enorma bredden av historiska byggnader som vi hittills sett. Vi gjorde egentligen inget speciellt där, försökte se så mycket av staden som det gick och kollade också in lite shopping. Självklart åt vi också crêpes, men jag ska inte säga mer än att det var gott! Vi hade bara en himla god dag helt enkelt.
 
I lördags var också en god dag för då kom Lilli och Sofia till oss och så blev vi upphämtade av vår landlady, Carmen Brunet och hennes två vänner som jag inte minns namnet på. Tillsammans åkte vi i var sin Mini Cooper till en vinmarknad som låg ungefär 30 km från Troyes i en annan stad (uppenbarligen, men jag minns inte namnet på den heller). Där blev vi lotsade runt av dem och fick smaka en massa champagne och vin och precis som sist så kände de också alla som var där. Vi träffade även på monsieur Brunet som sprang runt som en paparazzi och tog massa foton i smyg så jag ser nog alldeles förfärlig ut på dem. De bjöd oss även på mat (!) och Carmen insisterade på att jag skulle prova sniglar, escargots. Det var min allra första gång, och de serverades med persilja och vitlök. Och det var faktiskt riktigt gott! Konsistensen var likvärdig med musslor, men självklart smakade det inte av hav. Åt också ankbröst (tror jag) med french frites och drack vin till det. Mycket mumsigt! Efteråt blev vi hembjudna på fika hos familjen Brunet och det var intressant att se vart våra hyrespengar går… Jag lyckades knäppa ett foto i smyg likt monsieur Brunet, se nedan!
Kvällen avslutades på allra bästa sätt hemma hos Lilli och Sofia, ätandes taco (som är det bästa som finns bara) och så tittade vi på Frozen. Det var dock inte min idé, men jag tyckte att den var alldeles superb! Börjar lära mig replikerna nu, innebär nog att jag är i farozonen från att bli riktigt tokig…
 
I söndags måste jag bara säga en kort notis om var jag ute och sprang! Och det var faktiskt andra gången under en vecka, den första var i onsdags tror jag. Jag har tänkt ända sedan jag kom hit att jag ska börja motionera men det har väl gått sådär kan man säga, men nu tusan! Då tog jag allt tag i det! Kunde dock inte gå normalt på två dagar efteråt och sprang inte direkt milen, men ändå. Allt räknas!
 
I måndags, det vill säga igår, var jag i skolan och gjorde grupparbete och var jättebitter över allt. Men dagen avslutades ändå bra för jag, Kristin, Ondra och Ruben gick till en italiensk restaurang och åt middag. De har varit på resa i Normandie så vi ville höra allt om den. Just nu befinner de sig i Barcelona istället så när de kommer tillbaka kanske det får bli en middag till så att de kan berätta om den resan! Alla ursäkter för att äta middag ute tar jag gärna emot!
 
Regn och åska på ingång över Troyes i tisdags...
 
Jag och Kristin typ klockan två på natten! Mycket fina och glada i livet, så att säga
 
Försökte ta en fin och seriös turistbild men det var inte så lätt när denna lilla älva hoppade ivägen!
 
Katedralen i Reims var faktiskt ganska lik den i Troyes, fast större
 
Betydligt större. Men minst lika vacker i alla fall!
 
Selfie framför en annan kyrka!
 
Mysigt litet crêperie
 
Hôtel de la ville. Det var svårt att missta att man befann sig i Frankrike i alla fall!
 
Vill ni se fler bilder från Reims kan ni ju kontakta mig så skickar jag er några, jag har en del om man säger så...
 
Älskar den franska landsbygden!
 
Kristin och Sofia fegade ur och åt inga sniglar, men var glada ändå och redo att hugga in i sina kyckingar!
 
Lilli åt sniglar med mig, såhär lyxigt var de serverade
 
Mm, så gott! Bildbevis på att jag faktiskt åt dem...
 
Solen var tyvärr inte så närvarande, men ibland tittade den fram och då får man passa på att ta lite bilder
 
Våra hyresvärdars hus var fyllda med möbler av glas, designersaker och allmänt lyxiga och pråliga prylar som var intrycka i ett för litet rum. Känns jättebra att veta att våra hyrespengar även bekostar pool, Mini Cooper och en lyxig BMW, Armanijeans och Ipads. Jättehärligt, verkligen!
 
I måndags satte jag mig också i en park och pluggade. Det var över 20 grader och alldeles fantastiskt härligt! Längtar dock till min egen trädgård, för tyvärr kunde jag inte lägga mig och sola som jag ville
 
Fick inte lov att ta en bild på mina middagskompanjoner, så det fick bli en på interiören istället
 

Nej hörreni! Nu måste jag sova för faktum är ju att det är min födelsedag just nu! Klockan har redan slått över midnatt och jag har en lång dag framför mig imorgon. Jag vet inte exakt vad den kommer att innehålla och jag har inte heller några förväntingar men den blir nog himla bra tror jag. Får rapportera om det i ett senare inlägg!
 
Puss och kram, hallonbanan!
/Johanna
 
Reims, crêpe, gott liv, taco,

1 kommentarer

Doris

07 May 2014 00:57

Grejen är ju den att "Puss & Kram, hallonbanan" inte rimmar! Därför blir det väldigt konstigt att su ens har med "hallonbanan" förd ET finns inget som heter så!

Svar: Klart att det rimmar, med lite fantasi går det att skriva allt på vers Doris! Dessutom bör du öva på din stavning! Puss!
Johanna

Kommentera

Publiceras ej