Bonjour!
 
Här sitter jag med en fint uppdukad frukost framför mig (självklart innehållandes en croissant!) på en fredag förmiddag. Även om jag dagligen klagar och irriterar mig på mycket så gör det mig absolut inget att jag inte har nästa föreläsning förrän onsdag nästa vecka! Heelt okej faktiskt!
 
Det var ganska längesedan jag skrev senast, men det beror framför allt på att jag inte haft internet ordentligt (gör det väldigt svårt då nämligen...). Men nu är det ordnat! Har tagit sin tid, men äntligen! Har dessutom obegränsad datamängd så alla ni som vill prata med mig på Skype, det är bara att ställa er i kö...
 
Sen senast har jag hållt på med ungefär samma saker som när jag sist skrev "sen senast". Har avslutat den intensiva franskakursen med ett prov som jag tror gick, men inte mycket mer än så. Haha, var enormt svårt för jag är verkligen urusel på grammatik (förlåt Eva...)! Har dessutom börjat med tre andra kurser och än så länge ser det lovande ut! Lärararna har varit ditflugna från andra länder och städer, vilket jag tycker är enormt skönt för det innebär ju att de kan prata engelska (vilket jag tycker är bra eftersom jag ska läsa kurser på engelska). Hittills har det varit ganska så intressant och inte allt för belastande (har inte fått några läxor, så ingen belastning alls kan man säga) vilket är skönt eftersom mycket tid försvinner bara av att jag fortfarande har massa saker att greja med.
Gör inga större framsteg när det gäller kurserna, snarare tvärtom. Fick på mejl härom dagen att de har ställt in en kurs för mig då den tydligen "inte var tillgänglig för internationella studenter". Var så dags att komma på det nu! Så jag vet inte, jag vet ingenting men jag ska väl försöka lösa det. Någon dag när jag känner mig rustad att orka med den franska byråkratin och deras papper...
 
Trots att jag har massa att berätta så måste jag bara berätta om hur komiskt hemsk dagen var igår. Jag och Kristin hade ett antal ärenden att göra på stan, men vi kunde inte ana att det skulle bli så fruktansvärt tröttsamt. Det som var allra värst var att försöka att få ett mobilabonnemang till telefonen. Till att börja med köade vi i över en haltvimma för att få prata med den enda personen som arbetade, när det äntligen var vår tur så visade det sig att jag var tvungen att aktivera mitt alldeles nyhämtade franska bankkort genom att köpa något, men det gick inte att köpa något där utan jag var tvungen att köpa något någon annastans. Så det var bara att gå ut och äta lunch på stan, vi såg inga andra alterantiv! Sedan köade vi igen, men den här gången när vi väl kom fram visade det sig att jag var tvungen att ha ett franskt mobilnummer kopplat till mitt kort för att kunna få ett franskt mobilnummer. Förstår ni den alldeles utomordentligt korkade paradoxen?! Mycket har jag varit med om, men det här måste vara det absolut idiotiska hittills! Åh! Som tur var så har Kristin ett fransk kontaktkort som hon kunde få utan ett bankkort så vi fick gå till banken (igen) för att registrera hennes nummer på mitt kort och sedan gå tillbaka till mobiloperatören och köa igen i ungefär en halvtimma. Tredje gången gilt, för nu gick det att få ett abonnemang men däremot så måste jag vänta upp emot en vecka på att SIM-kortet ska skickas till mig. ÅÅÅH.
 
Som tur är så tycker jag väldigt mycket om människorna jag umgås med, och imorgon ska vi till Paris över dagen! Så häftigt att det bara är ungefär 1h30min med tåg dit! Har dessutom köpt ett kort för €50 (alltså lite mindre än en femhundring) som ger mig upp till 60% rabatt på tågresor i hela Frankrike. En eller två resor till så har jag tjänat in det, jättebra. Tror att imorgon kommer att bli superintensiv, kaotisk men förhoppningsvis också en väldigt rolig dag! Ska bli skönt att verkligen göra något annat än att bara pendla mellan lägenheten och skolan.
 
Har en massa bilder att ladda upp för att istället visa er vad jag har haft för mig snarare än att försöka att förklara allt med ord! Måste bara påminna er om att jag endast har varit här i två och en halv vecka (!!!) vilket är helt tokigt. Börjar dock hitta någon slags vardag, och det blir nog lättare nu när Kristin flyttar in hos mig idag! Detta ska vi fira med pizza (och städa). Kommer att bli grymt.
 
Tyckte att dessa kundvagnar var häftiga så var tvungen att ta en bild!
 
Förra helgen åt jag och Kristin våra första crêpes!
 
Vi besökte även den lilla lokala saluhallen som hade mycket spännande att erbjuda! Jag blev glad över att hitta te som faktiskt var drickbart jämfört med det som säljs i påsar...
 
Photobomb by Kristin!
 
22 anledningar till varför ni ska komma till Troyes och hälsa på mig!
 
En bild från skolan, till vänster står ett biljardbord som används flitigt av många elever. Inte av mig ännu men det är väl bara en tidsfråga...
 
I onsdags var vi ute igen! Denna gången på världens minsta klubb som hette Cotton Club men som snarare stank av klorin
 
Kristin
 
En av vännerna, holländska Humier!
 
 
Fräckaste gaturesutrangen jag sett!
 

Mina reflektioner
- Fransmän är oorganiserade och kan därför inte heller ställa sig i en ordentlig kö. Borde väl inte förvåna mig något nämvärt...
- Jag är den enda än så länge vad jag sett på hela skolan som har rött hår... Oops! Jag är faktiskt den enda på hela skolan som inte är blond, brunett eller svarhårig.
- Här stänger det mesta för lucnh mellan 12-14 på dagarna och räkna inte med att hitta något på söndagar för då är allt i princip stängt och alla är inomhus och gör jag vet inte vad...
- De allra trevligaste fransmännen jag har träffat är inte ens fransmän utan oftast spanjorer
 
Ta hand om er allihopa så hörs vi av snart!
 
/ Johanna
 

Kommentera

Publiceras ej