Bonjour tout le monde!
 
Då var det fredag igen och jag är återigen nerbäddad i min säng eftersom jag är ledig! Vaknade dock av att Kristin knackade på min dörr, för den uppdukade frukosten och croissanterna som hon hade stoppat in i ugnen var färdiga... Tufft liv säger jag bara, tufft liv!
 
Hur som helst så har ännu en vecka passerat sedan senast och självklart har jag haft lite saker för mig denna gången också. Till att börja med så skulle jag vilja berätta lite om vinmarknaden i Bréviandes som vi besökte förra lördagen. 
Det hela började med att vår landlord (hyresvärd alltså) besökte oss för ett tag sedan och såg att det stod två flaskor med vin framme, varpå han frågade om vi gillade vin, varpå jag svarade att det gör jag, varpå han föreslog en vinmarknad i ett litet samhälle några kilometer utanför Troyes nästkommande helg. Tyckte vi lät som en jättebra idé och jag berättade det för någon på skolan, sedan spred sig ryktet som en löpeld. Jag gjorde därför ett event på Facebook och sedan var succén ett faktum! Hela 27 personer (!!) var vi om jag räknat rätt som förra lördagen tog oss till Bréviandes med antingen cyklar (jag och Kristin hyrde ett par för typ 4€ styck) eller till fots. Fantastiskt!
 
Vad som var ännu mer fantastiskt var att vi alla fick gratis inträde, då får landlords fru (landlady kanske man ska kalla henne?) kände de gamla gubbarna som arbetade vid entrén och lyckades övertyga dem att släppa in oss alla. Kändes som om vi var lite på skolresa faktiskt! De ropade dessutom ut i högtalarna så att alla kunde höra att några Erasmus studenter var på besök, det är verkligen skolklass varning om något... Men vi betalade endast 2€ för ett riktigt vinglas med en smart hållar-mojäng så att det gick att hänga glaset runt halsen och så var det obegränsad påfyllning av diverse viner och champagne. Vår landlady visade även några av oss runt, och jag lyckades flörta till mig två flaskor vin alldeles gratis som vi intog när vi åt vår picknick som vi hade med oss utanför. Vädret var strålande, alla var glada (vet inte riktigt dock hur mycket som berodde på alkoholen men...) och det var bara så himla lyckat. Jättekul!
 
Det tar mig ganska lång tid att skriva ett inlägg, även om det går fort för er att läsa, för jag måste verkligen tänka så att det knakar när jag ska försöka komma på vad jag har gjort den senaste veckan. Men det är bra, lite tid för reflektion! I söndags var vädret vackert så jag och Kristin tog med oss lite gamla brödrester och gick ner till Seine och matade några ofrivilliga ankor. Sedan gick vi till det "lila caféet" där jag och Mattias var och hade en (dyr) fika. Jag lärde även Kristin lite svenska så nu är hon extremt fördomsfull och kan säga typ "han är tjock", "hon är ful" osv... Haha! Vi mötte sedan Lilli och Sofia och började smida galna planer för vad vi ska göra under vårt påsklov eller vad det kan tänkas vara. Men jag återkommer när allt är spikat och klart... Sedan kom Ruben över och vi tittade på en film men på grund av tekniska problem tog det alldeles för lång tid (ungefär dubbelt så långt), men det var trevligt ändå.
 
I måndags tittade vi också på film efter skolan på kvällen (hade bara en kurs på eftermiddagen, återkommer om den), men då var det uppe hos Juan. Vi såg Hobbit 1 och 2 och var färdiga vid klockan tre på morgonen typ... Helt knasigt, på en måndag! Men jag hade inga lektioner på tisdag morgon heller så det gjorde inget. Jag hade bara den mest värdelösa och tråkigaste kursen någonsin!! Det finns inte mycket här i världen som jag blir genuint irriterad på men detta är ett sådant tillfälle. Herregud! Läraren är en kvinna som är typ 10 000 år + och som ser ut att röka typ lika många cigaretter om dagen, jag vet förresten inte ens om hon är min lärare för hon presenterade sig inte ens. Sedan babblar hon verkligen om all möjlig skit, gud jag vet inte vad hon säger men det är verkligen helt världelöst. Tjöööta som Kurt Olsson säger, och jag med i den här situationen. Det enda bra är att hon pratar med brittisk dialekt, vilket fransmännen inte kan förstå så de måste hata det ännu mera. Upptäckte dessutom igår att hon är lärare i den enda kursen som jag har sett fram emot att läsa - ethics and tourism - så nu är allt skit ungefär. Tusan också!!
 
Tur att jag var ledig i onsdags så att jag kunde gå till Sephora och köpa "lite" saker... Målar fortfarande mina naglar om någon undrar, har dessutom lite mer tid till det här! Kristin tycker också att det är roligt så vi brukar göra det ihop. Köpte typ världens finaste färg från OPI (med ett lika fint namn: where did Suzi's man-go?), se bild nedan! Vi tog också en fika och bara njööööt. Igår hade jag franska hela dagen, eller nästan i alla fall. Vi började klockan åtta (igen! fortfarande lika jobbigt!) och hade lektion till halv tio, då alla andra lektioner börjar kvart i tio så att ingen skulle missa sina ordinarie. Grejen var bara den att varken jag eller Kristin hade någon annan ordinarie vid kvart i tio så vi fick snällt vänta i Sofia och Lillis lägenhet till klockan två när det var dags för franska igen. Vi bor ju över 30 min bort från skolan, men de bor ungefär 3 min så därför fick vi stanna där. Väldigt gulligt! 
Tycker fortfarande om franskalektionerna och läraren, även om jag fortfarande har lika svårt för det. Jag vet inte, men det går liksom inte in i huvudet alla olika verbformer och passé composé och conditionell och jag vet inte vad... Har insett nu att jag inte kommer prata flytande franska när jag åker här ifrån, tungt! Haha...
 
 
 
Våra vinglas och deras hållar-mojänger
 
Jag, Kristin, Sofia, Juan och Lilli!
 
Jag och Kristin tillsammans med vår landlord Monsieur Brunet, han sålde ett vin som kostade 25€ flaskan... Inte riktigt min priskategori (så tur att vi fick en flaska gratis! Se hur glad jag blev över det nedan!)
 
Ondrej (ni vet, med traditionerna) och Lilli!
 
Ja, glad över två flaskor vin var det ja! En flaska vit (Chardonnay) och en flaska rött (ingen aning om vilken druva, men det spelar ingen roll för den var dyr, räcker med att veta det)
 
Gruppfoto med snällaste landlorden jag träffat!
 
Picknick på en gräsmatta vid en skola!
 
Nästan hela gänget! (bilderna i ramar är tagna från Su Yi-ping's (längst ner i mitten i orange jacka) Facebook konto!)
 
Troyes by night!
 
Söta tjejer :)
 
Ganska så söta tjejer också faktiskt!
 
Bara såg det här trädet som blommade så vackert - var tvungen! De flesta träden är dock redan gröna förresten...
 
Senaste nageldesignen med finaste nagellacket!
 
Och idag är det fredag och jag ska städa en massa för ikväll kommer min kära faster Eva hit! Ser fram emot det som tusan, funderar lite på vad vi ska hitta på men det löser nog sig. Räkna med ett nytt inlägg i nästa vecka igen!
 
Just det! Mattias är i Tokyo just nu och jag tycker att det är så himla häftigt bara. Är glad att han också har kommit iväg och kan ha lite roligt, för det blir väldigt roligt även om det tar lite tid. Ärligt talat känner jag att om jag var tvungen att åka hem nu så skulle jag bli väldigt, väldigt ledsen. Tolkar det som att jag trivs väldigt, väldigt bra här?! Härligt!
 
Tycker så mycket om er alla!
 
Bissous
/Johanna
gott liv, plugg, vin,

Kommentera

Publiceras ej