Bonsoir!
 
Egentligen borde jag sova för imorgon är en viktig och en stor dag, men jag vill så gärna bara skriva ett litet inlägg först! Hade jag kunnat hade jag gärna skrivit varje dag för det är så himla roligt, underbart med respons och så många sidvisningar också. Värmer hela mig!
 
Nu har i alla fall mina föräldrar varit här! De hämtade upp mig och Kristin från skolan i onsdags och stannade tills i söndags när de åkte till Paris en natt innan de återvände hem igen. Det var väldigt konstigt att ha dem här, det blev en krock mellan två världar som det tog ett tag för mig att smälta. Det var också konstigt när de åkte, att jag inte följde med. Att jag stannade kvar här och dessutom ska stanna här ett bra tag till. Det är svårt att beskriva känslan, men nu när jag försöker prata om den återkommer den och jag tycker inte om den så jag ska sluta med det.
 
Vad gjorde vi då? Ja, en del saker. Ganska mycket shopping blev det, både i form av kläder och mat. Vi besökte de två outletsen som finns i närhet till Troyes och mitt betyg på dem blir väl njaaa. Visst köpte jag lite saker (som i och för sig är döfina!) men överlag var det alldeles för dyra butiker för mig med kläder till vuxna (alltså riktiga vuxna, jag är inte en sådan riktigt ännu). Men det var himla kul att se hur de ser ut och vi hittade allt lite bra saker allihopa! Vi handlade också massa mat eftersom mamma och pappa hade en bil så vi kunde frakta massa i den. Det var något problematiskt att hitta till matbutiken, och ungefär lika jobbigt att hitta i den. Den var enorm, verkligen galet stor! Fanns hur mycket som helst av vad som helst men de hade inga diskborstar och bara en typ av torrschampoo att välja på. Trots att de hade typ femtiosex tusen olika storters skinka och tretton miljoner olika sorters kakor så lyckades de glömma diskborstarna. Illa!
 
Den sista dagen, i lördags, var vi ute efter lite spänning. Vädret var tyvärr (verkligen tyvärr) inte alls speciellt bra med regn och ganska kall temeperatur och de hade redan sett hela Troyes eftersom det inte tar så lång tid. Så vi bestämde oss för att åka till ett champagnehus och prova lite champagne! Jättebra idé! Vi var inne på turistinformationen i hopp om att få hjälp och ni vet ju att jag är lite skadad när det kommer till turistinformationer, så jag är en mycket hård kritiker. Informationen i Troyes får bottenbetyg när det kommer till service (men vad kunde jag förvänta mig??) men väldigt högt när det kommer till dess design. Mycket tjusig! Vi kom i alla fall iväg på en liten privat tur och det var jätteintressant, kvinnan som berättade var mycket duktig och det smakade himla gott. Dessutom var flaskorna extremt billiga om man jämför med Sverige (allt är ganska mycket billigare om man jämför med Sverige), jag tror att den vi köpte kostade typ €17 eller något. Mycket bra pris för en mycket bra produkt!
 
Igår var jag hos frisören. Ni som känner mig vet ju att jag tycker om att färga mitt hår (och ni som inte känner mig kan ju titta på gamla bilder och ganska snabbt förstå det också) och nu tyckte jag att det var dags igen. Jag och Kristin gick till ett ställe där det inte gick att boka tid, men de hade också billigare priser. Vi fick sitta på var sin stol och snällt vänta i typ en timma innan någon kom fram och petade oss lite i håret, sedan lade de i färg i mig och sedan blev jag lämnad ensam igen i typ en timma. Trodde att de hade glömt bort mig, men så kom de och sköljde ur och gav en myyyket go huvudmassage innan jag fick sätta mig med en handduk på stolen och vänta igen. Sedan klippte hon på typ fem minuter (=hon klippte typ inte alls) och sen fick vi gå. Jag skulle betala €52, gav henne €55 och fick €7 tillbaka. Älskar mattematiken! Det tog sammanlagt dryga fyra timmar och resultatet blev okej, men inte lika bra som hemma för tydligen är de allra starkaste (och därigenom enligt mig finaste) röda färgerna förbjudna i Frankrike för att de är så giftgia. Oops...
 
Men hallå, nu har jag skrivit såhär långt igen och ändå inte berättat allt som vanligt! Tyvärr hinner jag inte skriva mer nu för jag måste verkligen sova, imorgon är en stor dag för dels har jag min första presentation sedan jag kom hit (om lyxhotellet Sheraton, avskyr kursen så det är egentligen inte så noga hur det går, men ändå) och så framför allt så kommer Mattias hit!!! Önskar att jag kunde beskriva i ord hur förväntansfull och nervös jag är men det är ta mig tusan inte helt lätt alltså. Vi kan väl säga så här, jag längtar. Massa. Jättemycket. Massajättemycket!!! Han stannar i tio dagar och det kommer att bli de absolut bästa dagarna sedan jag kom hit och som jag kommer att ha här. För allt är bara lite, liite bättre när han är med. Simple as that!
 
Så, som vanligt avslutar jag med lite bilder från dagarna som har gått och jag hoppas att ni alla tar hand om er hemma i Sverige eller vart ni nu befinner er och att ni åt många semlor idag!
 
Jag och mamma avnjuter lite drinkar på en mysig bar i en källare
 
Vi besökte en fejksjö som finns ungefär tjugo minuter utanför Troyes. Här får ni en bild på den, och mig, och deras hyrbil på köpet också!
 
Denna smala gränd kallas för katternas gränd för den är så smal att katterna klättrar över till varandra via bjälkarna som binder husen samman. Såg dock inga katter den här gången, men kanske nästa!
 
Such photomodels!
 
Min pappa gillar att fota hus. Detta är två av de typ tvåhundra bilder han tog. Men jag förstår honom för det finns många fina hus här!
 
Champagnehuset vi besökte hette Francois Brossolette och deras gamla, anika champagnekällare var minimal men jättemysig! Dessutom bodde de i ett riktigt fint hus...
 
Pappa gillar inte bara att fota hus utan också miljöer. Vädret var så häftigt för det ändrades hela tiden, så han fick allt en del bra bilder. Här är ett urval av dem.
 
I lördags var vi tre och åt middag, väldigt spännande då vi inte alls kunde tyda menyn. Trots att det var mamma som fyllde år så lyckades jag få in pilgrimsmusslor, men jag klagar inte! Trots den underliga menyn var det väldigt gott, och självklart också himla trevligt. På bilden ser ni gåslever á la tapas way!
 
Är fortfarande stolt över den fina frukost som jag satte samman till världens finaste föräldrar innan de åkte i söndags. Pappa blev i och för sig något magsjuk på kvällen, men jag tror inte att det har något att göra med min mat...
 
Reflektioner sedan senast
- Det gick bra på CAF kontoret, tror jag? Det visar sig nog, förr eller senare.
- I vår skola är det party ungefär var tredje dag med massa folk och hög musik som strömmar ut och hörs in i de flesta klassrummen. Roligt tycker vissa, något irriterande tycker andra (typ jag).
- Att diskutera valutor och hur mycket man får för pengarna här jämfört med i sitt hemland är något som jag skulle kunna sysselsätta mig med hela dagen, det är galet fascinerande. Det tycker nog många andra också för det är ett vanligt återkommande samtalsämne!
 
Grosses bisses!
 
/Johanna
 

2 kommentarer

frida

05 Mar 2014 08:17

Min bror ska ju gifta sig i krakow i sommar och då ska dem hålla det på sheraton! Ska bo där två nätter iallafall så får vi ser vad jag har råd med sen hahaha
Du blev Superfin i håret schubie, du är så snygg i rött :-)

Svar: Aha! Så roligt! Om du vill kan vi skapa någon gång och jag kan berätta alla fördelar med att bo på Sheraton... ;) Kommer nog att bli ett fint bröllop för det är ett fantastiskt hotell! Så söt du är Frida, tack så mycket! <3 :)
Johanna

Ylva Dahlberg

05 Mar 2014 09:02

Hej Johanna!
Vill bara säga att jag följer din blogg. Det verkar som om du har det bra i den lilla staden i det stora landet och att fransoserna, trots att de är lite opraktiska, är snälla mot dig. Tur det! Vi var i Alperna förra veckan så då var vi praktiskt taget landsmän :-) Kul att läsa om Hans och Anna-Lenas besök och allt annat också, givetvis! Ha det gott!
Kram, Ylva

Svar: Hej Ylva!
Förlåt för att jag inte sagt tack tidigare men det värmer att du vill följa min lilla blogg! :)
Hoppas att allt går bra mer er flytt! Vi ses i sommar, kramar!
Johanna

Kommentera

Publiceras ej