Hej på er!

Just nu är jag så frustrerad och irriterad och allt annat däremellan. Har inte gjort annat än mött problem de senaste dagarna och det gör mig helt tokig!! Jag ska försöka att hålla mig kort och inte låta som en gammal surtant, men det blir svårt för jag känner mig sannerligen som en.

Mitt första och största problem har med kurserna att göra. Jag valde kurser på egen hand och var tvungen att välja 14 (fjorton!) för att komma upp i de 30 ECTS poäng som jag behöver. Nu när jag dock fått mitt schema inser jag att många kurser överlappar varandra och eftersom de är så små är det kanske inte mer än fyra föreläsningar per kurs. Med andra ord har jag inte råd att missa en enda! Jag ska även läsa en intensivkurs i franska som tydligen ger 5 ECTS poäng. Jag försöker nu få godkänt att jag kan tillgodoräkna mig den istället och ta bort två andra kurser, samt lägga till någon annan random kurs på 5 ECTS så att jag kan plocka bort ytterligare två på 2,5 ECTS vardera... Does that make any sense to you? Knappt för mig heller och det är rörigt som bara helvete. Får dessutom inget svar från LNU och utan deras tillåtelse eller hjälp kan jag inte göra någonting.

Igår försvann dessutom det wi-fi som jag haft i lägenheten och varit så lycklig över för tydligen så fanns det inget kontrakt på det längre. Självklart ska jag fixa ett, men för det behöver jag ett franskt bankkonto vilket jag (om jag har grym tur vilket mycket pekar på att jag inte har just nu) kommer ha i slutet av nästa vecka. Utan internet kan jag inte kommunicera med er och då blir jag ledsen för jag saknar många av er redan ! Nu hittade jag ett gratis, men vem vet hur länge det fungerar...

Några har även frågat när mina rumskompisar dyker upp och till er har jag nu svaret - aldrig! Tydligen så kommer det inga, alls. Så jag får bo här själv, vilket är jättetråkigt. Dessutom spökar det. Men jag har hittat en vän (woho!) som verkligen avskyr sitt boende så vi försöker flytta henne hit istället. Hade varit fantastiskt om det gick för hon är supertrevlig!

Så just nu är allt lite kaos här och fransmännen är så himla knäppa och oorganiserade så att jag blir galen. Åh!! Men nu måste jag verkligen duscha dock för tydligen så har jag intensivkurs i franska hela dagen idag, och imorgon! Åh!! 

Hoppas i alla fall att ni andra har det bra och relativt problemfritt...

/ Johanna
kulturkrock, problem,

4 kommentarer

Matilda

07 Feb 2014 09:50

Heja Johanna, du fixar detta och om bara någon vecka lovar jag att alla problem är fixade! Jag kan gå och skälla på LNU åt dig om du vill ;)

Sydney

07 Feb 2014 10:49

Säger som Matilda, allt löser sig och du kommer garanterat att klara detta! Det blir rörigt i början men när allt väl kommer på plats får du ditt time of your life!

Svar: Jag litar på att ni har rätt nu båda två att allt kommer att bli bra tillslut! Tack!
Johanna

Stina

07 Feb 2014 19:26

Jag har samma problem. Himla dåligt system med kurserna, går i princip inte att få ihop något schema som fungerar. Men på något sätt löser det sig säkert och jag tror du kommer hitta några bra roomies på egen hand :)
(Trycker du på mitt kommentarsnamn så borde du komma till min blogg förresten.)
Lycka till med franskan! :)

Svar: Skönt att veta att jag verkligen inte är ensam! Jag hoppas att det löser sig för dig också :) Jättefin blogg, ska bli jätteroligt att följa din resa! :D
Johanna

lisa

03 Jan 2015 15:20

Hej! jag ska åka till Troyes nu i februari också med LNU men har redan börjat stöta på flera problem. Tänkte bara hur de gick för dig att söka och om du har några tips? Ska läsa turism jag med men idag (två dagar efter ansökningen öppnat) är alla kurser redan fulla.. var de likadant för dig? Tacksam för svar!
Lisa
(Maila mig gärna :)

Svar: Hej Lisa! Har skickat ett mejl till dig, vill gärna hjälpa dig så mycket som möjligt så att du slipper samma problem som mig! :)
Johanna

Kommentera

Publiceras ej