Goood förmiddag!
 
Just nu sitter jag i min säng och har precis pratat med Mattias! Han lever ju sju timmar i "framtiden" så varje gång vi vill prata så krävs det lite planering. Jag får helt enkelt slopa min sovmorgon och han får ge upp sitt eftermiddagshäng med vännerna. Det är allt lite jobbigt, det ska jag inte förneka, men det känns som om jag börjar vänja mig vid det nu. Kommer ju ändå vara såhär fram till augusti, så jag har väl inte så mycket till val...
 
Dagarna mellan veckorna börjar suddas ut allt mer och tiden börjar flyta ihop, och nu är det bara lite mer än en månad kvar. Helt galet! Men för att ta tillvara på tiden som varit ska jag uppdatera er om det allra senaste!
Ja, till att börja med så har ju Kristins familj varit här (men hennes pojkvän Tobi är fortfarande kvar). De kom i torsdags med en liten husbil (eller snarare husvan om det finns ett sådant ord?) hela vägen från Hof i Tyskland, en resa på typ 9 timmar. Kristins mamma har gått en kurs i engelska så hon försökte kommunicera med mig men hennes pappa kunde inte ett ord. Jag tycker ändå att de var väldigt trevliga och mysiga människor, och jag är glad att de verkade tycka om mig också!
 
När vi ändå pratar om föräldrar så kanske jag kan få lägga in en liten notis om mina egna. Jag fick nämligen ett paket i fredags hemifrån som var det bästa paketet jag någonsin fått! Det var min underbart söta mamma som hade plockat ihop ett litet "påskpaket" till mig innehållandes färgglada fjädrar, fyra små söta kycklingar, SVENSKT LÖSGODIS, ett litet ägg och massa tacokryddor! Helt enkelt det allra bästa paket någon kan önska sig! TACK MOR!
 
Jag hade lektioner både torsdag och fredag så där har jag inte så mycket roligt att rapportera om, men däremot så gick vi på fest i fredags kväll. Det var två Barbora som fyllde år, den ena från Slovenien och den andra från Tjeckien. De hade förberett så fint med tårtor och tillbehör, och tjecken Ondrej (som jag nämnt förut) bjöd på lite folkdans. Tydligen har han dansat sedan han var sju år och det märks för han var extremt duktig, blev riktigt imponerad! Alltid lika roligt att se något sådant! Var bara tvungen att visa honom ett videoklipp på några som dansade kring midsommarstången till små grodorna bara för att visa att vi i Sverige också har våra "nationaldanser"... Som han skrattade!
 
I lördags var en lugn och ganska tråkig dag, Kristin tog med sin familj på en dégustation av champagne men jag var tvungen att stanna hemma och plugga. Hade faktiskt prov i tisdags! Men på kvällen var det fest igen (herregud, jag är verkligen inte van vid två dagar i rad, haha!), den här gången värmde vi upp hemma hos Caro med att laga middag och lyssna på musik. Var väldigt, väldigt roligt! Vi gick sedan till en kille som heter Thomas och är från tjeckien som bor i en stor lägenhet mitt i stan. Det var extremt packat med folk, tror aldrig att jag har varit på en sådan knökfull fest! Då var det dock min tur att skratta åt Ondrej för han blev jättefull och hade massa konstiga saker för sig. Jag sov över hos Lilli och Sofia eftersom jag inte ville gå hem själv mitt i natten (Kristin och  Tobi var inte med), vilket var väldigt mysigt! Passade dessutom perfekt att prata lite med Mattias när vi kom hem mitt i natten, så jag kom i säng ganska så sent...
 
Hann dock inte stanna kvar hos Lilli och Sofia så länge på morgonen dagen efter för jag skulle åka med Kristin och familj i deras husbil/van till sjön och grilla! Det tog ganska lång tid innan vi väl hittade en bra plats att stanna på för Kristins pappa var, vad ska man säga, mån om att hitta ett bra ställe. Tillslut hittade vi dock en, men där fick vi inte lov att stanna kvar för det var en privat seglingsklubb så det var bara att packa ihop och hitta en ny... Det hela slutade dock bra och de bjöd på tysk korv och kött samt en dryck som heter Radler som helt enkelt är öl med typ citronsmak. Jag gillar ju inte öl, så jag gillade därför inte detta heller... Men det var en otroligt skön och mysig stund och maten var alldeles utsökt! Underbart gott med grillat igen! Längtar tills jag kommer hem, vi äter nämligen massa grillad mumsig mat under sommaren... Mhmmm!
När vi kom tillbaka var jag ganska trött (hehe) så jag lade mig min säng och såg på Frozen. Förstår varför alla har en liten hype kring den - det har jag också nu! Så himla bra och mysig film! Senare på kvällen gick vi ut för att äta crêpes, jag tog en med chokladglass, grädde och chokladsås... Oops! Men himla fantastiskt gott! Hela situationen blev dock underlig när Juan, Ruben, Ondrej och två fransmän satt på resturangen mitt emot och åt sin mat. Vi fick helt enkelt vinka till varandra lite då och då och säga skål! Fördelen var ju dock att de kunde hjälpa till att ta en fin bild, se nedan!
 
I måndags var vi lediga så vi tog en lång promenad, jag, Kristin och Tobi. Han är himla trevlig, även om han är lte blyg när det kommer till att prata engelska. Vi brukar ju också titta på film på söndagar och eftersom detta räknades som en söndag (i Frankrike har de inte ledigt på långfredagen utan på måndagen, lundi de pâcques) så tänkte vi att det nog också går bra. Vi gick till Quick som är deras egna hamburgerkedja och kan jämföras med svenska Max och dra mig baklänges, men det gick faktiskt fort att få maten! Var rädd att de inte skulle klara av att leva upp till sitt namn men jag blev positivt överraskad. Även Juan och Ruben var med, och sedan såg vi på Fightclub för jag hade inte sett den förut (glad att jag gjorde för den var ganska så bra).
I tisdags hade jag prov och deras "salle examine" var väldigt... Intressant att se. Det är nere i en mörk källare där du får passera en korridor med bara bröte för att komma till ett stort rum med ännu mera bröte uppställt längs sidorna och i mitten finns ett antal bord och stolar utplacerade. Det är lite som de tänkte typ "hm, ja just det, vi behöver någonstans där eleverna kan skriva prov! Vi har inga lediga rum, men vad sägs om källaren?!". Helt koko. Jag slutar aldrig förundras och förfasas över att de franska eleverna måste betala 7000 € (nästan 70 000 kronor) per år för att gå på den här skolan. Aldrig i hela mitt liiv att jag hade gjort det! Haha, never!
Onsdag var det igår och då hade jag föreläsning med Wayne Rooney igen men det som är roligt att höra om den dagen är att vi åt tacos! Det är så sinnessjukt gott, jag lovar. Det är dessutom nästan det enda som faktiskt smakar som det gör hemma, allt annat blir inte riktigt likadant. Var i mathimlen bara, underbart.
 
 
Påsknaglar som matchar varandra!
 
VÄLRDENS BÄSTA PAKET
 
Och så blev resultatet med fjädrarna :) Hittade dock inget björkris för allt har redan slagit ut så det blev några andra tunna kvistar, men jag tycker att det fungerar bra det med.
 
Ondrejs performance
 
Ett av födelsedagsbarnen!
 
Bara för att Troyes kan vara lite fint ibland. Eller ganska ofta faktiskt.
 
Lilli, jag och Sofia! 
 
Ondrej, jag och Lilli!
 
Massa folk!
 
Utsikten från vår första plats vid sjön
 
Jag tillsammans med Kristins familj och husbil/van!
 
Utsikten från vår andra plats, nästan lika bra...
 
Kristin och Tobi! 
 
Grillmästarinnan var det här ja!
 
Troyes by night (igen)
 
Goda crêpes med treeevligt sällskap :)
 
En tokfia på promenad
 
Så vackert att allt är grönt och blommorna blommar!
 
Posar under ett körsbärsträd, the japaneese style
 
Quick me out and eat me up! Yes så gott!
 
Mysigt film-och-hamburgare sällskap
 
Ja, jag har det ganska bra faktiskt. Livet här är inte riktigt lika komplicerat som hemma och det är inte riktigt lika många stora och jobbiga beslut som måste fattas. Måste inte heller plugga lika mycket som hemma (fast det är ju också lite dåligt för jag lär mig ju mindre). Jag är så himla glad att jag faktiskt åkte på riktigt hit och att jag är här och försöker göra så mycket av tiden som det bara går!
Ett exempel på det är att jag ska till Paris imorgon igen. Ja, jag vet att jag har blivit helt tokig men det är ju en så himla fin stad... Hihi! Kristin ska nämligen åka dit med Tobi för han ska hem imorgon och de ville att jag skulle med och då kan man ju inte säga nej liksom... Eller hur?! ;) Sedan att jag missar lite i skolan får jag lösa nästa vecka, hehe! Oops!
 
Men först ska jag ta mig upp, äta frukost och öva på min presentation i franskan igen. Är dödligt nervös för jag är verkligen inte alls bra, ska bli så skönt att bara få det överstökat. Ikväll ska vi bowla så det blir nog kul det också!
 
Pussar och kramar och glad påsk i efterskott!
 
/Johanna
 

Kommentera

Publiceras ej