Bonjour mes amies!
 
Har precis dukat upp en pytteliten frukost (har fortfarande inte kommit på riktigt vad jag vill äta) som jag tänkte äta tillsammans med er och John Mayer. Tvingade mig själv att sova till tio trots att jag vaknade vid åtta för jag vet att jag egentligen är stentrött efter de senaste dagarna.
 
Dessa tre senaste dagar har varit jättetuffa. Dels har jag varit i skolan hela dagarna utan att veta riktigt vad jag ska göra, sedan har saknaden efter de flesta börjat kicka in ordentligt och så har det ju som bekant varit lite kaos med allt annat. Men jag har lite goda nyheter! Min nyfunna vän Kristin från Tyskland har fått tillstånd att flytta hit så vi kommer att bli roomies i slutet av den här månaden! Så himla skönt! Hon hänger alltid här ändå så det är nästan som om vi bor ihop redan nu ;)
     I förrgår började den franska intensivkursen. På något vänster, höger och upp och ned lyckades jag hamna i den avancerade gruppen. Tog typ två minuter för mig att inse att jag inte hörde hemma där, det var alldeles för svårt för mig som inte läst franska på tre år! Blev dessutom ihopparad med den killen som pratade bäst franska av oss alla i hela gruppen. Så himla typiskt, tror faktiskt att han inte tycker om mig längre för att jag var så dåligt... Haha! Men till mitt försvar så är han spanjor och pratade därför med en spansk brytning vilket gjorde det ännu mer omöjligt för mig att förstå.
 
Igår (ja, igår! Vi gick i skolan på en lördag!) fick jag dock byta till mellangruppen där Krisin var och det gick mycket bättre. Jag är fortfarande urkass på att prata, men jag förstår mer och mer. Nästa vecka ska vi dock presentera våra länder i 10 min i par, är väldigt spänd att se hur det ska gå för min del... Men om inte annat så är det väldigt roligt att plugga franska på det här sättet, läraren kan dessutom ingen engelska så det är bara att försöka hitta ord som man kan förklara med. Igår skulle jag dessutom förklara hur sporterna hockey, innebandy och handboll fungerar. Typ omöjligt och inget jag rekommenderar för er som inte vill skämma ut er inför klassen...
      Efter lektionen igår somslutade kl13 gick jag och Kristin till McDonalds för att få lite gratis wifi. Jag har ju detta som fungerar oftast (om jag sitter i mitt rum), men Kristin har fortfarande inget och saknar såklart också sin pojkvän och familj. Jag ville bara säga det att McDonads i Frankrike visserligen är en snabbmatsrestaurang, men de serverar då inte maten snabbt! Kristin fick vänta i nästan en kvart på sin hamburgare, helt tokigt. Vid kl15 skulle det senare vara en city tour som vi skulle gå med på, men den blev (tydligen) inställd då många fortfarande hade franskalektioner. Så vi gick en liten tur på vår egen hand, hade fortfarande inte varit i de mest centrala delarna så det var väldigt roligt. Än så länge är jag fortfarande förälskad i Troyes som stad, den är så vacker! Bifogar lite bilder från vår tur! Dessutom finns det riktigt bra butiker, framför allt den som hade en hel vägg med bara nageltillbehör... Hehe... I Frankrike är Troyes kända för sina kläder och outlets och, om jag förstod det rätt på franskalektionen, så är även märket Lacoste härifrån! Hade jag ingen aning om!
 
Igår kväll följde Kristin med mig hem hit som vanligt och vi åt en sallad (hon älskar sallader, vilket är jättebra för det borde jag äta lite mer av) och jag fick sedan igång Melodifestivalen på min dator och hon fick kontakt med sin pojkvän via Skype. Så vi satt båda i min säng och tittade på var sin datorskärm och var bara jättelyckliga. Det var väldigt fint.
 
Idag ska jag städa, även om min lägenheten var ren i jämförelse med många andras så är den ändå inte det alls faktiskt... Jag har ju dessutom bott här i snart en vecka (fattar ni eller? känns som om jag har varit här i mer än två, men så är det inte ens en ännu!!) och skitat ner. Senare i eftermiddag ska vi hem till två andra tyska tjejer och laga lasagne. Det blir nog mysigt!
 
Glada jag ska till skolan!
 
Skollunch serveras varje dag för €3,15 och då får man
en förätt, sallad, välja bland olika varmrätter och en dessert
så det är lätt värt pengarna! Även om maten inte alltid smakar
jättegott...
 
I fredags var vi på fest och fick gratis champagne
 
Tyvärr regnade det igår under vårt besök i stan så det blev
många bilder tagna under paraplyet..
 
Aah! Visste inte ens att detta ansågs vara svenska kakor?!
Hittade dessutom gifflar (!), men de har jag ätit upp så det har jag
ingen bild på...
 
 
Några reflektioner
- Fransmän är riktigt duktiga på att göra innovativa trosskydd som jag önskar fanns även i Sverige!
- Säger du inte "bonjour" eller "s'il vous plâit" när du är i en butik blir du, precis som min faster lärde mig, i princip utslängd
- Jag kan inte hitta någon "vanlig" youghurt i en "vanlig" förpackning vilket gör mig tokig!
- Lösgodis är svindyrt :(
 
Just det! Ett litet PS! Har någon en bra idé på vad jag kan göra med 38 utskrivna bilder som jag tog med hemifrån, om jag inte får sätta upp dem på väggen? Kan inte komma på något bra och det vore så roligt att ha dem framme!
 
Ta hand om er allihopa!
 
/ Johanna

3 kommentarer

Charlotta

09 Feb 2014 11:36

Alltså staden ser så himla mysig ut *drömmer mig dit*. Har ni halva onsdagar då? Jag har vagt för mig något om att man traditionellt hade ledigt någon halvdag för att gå i kyrkskola (???) eller nåt i den stilen? Eller är det för att du har kurser för mer än heltid för tillfället? Du kommer ju bli svinduktig på franska iaf. :)

Svar: Ja, det är den! :) Nej, inte vi men kanske grundskolan har det? Minns att Pyttan lärde mig det ;) Jag vet inte riktigt varför men det verkar inte helt ovanligt... Men det är okej så länge man får ha söndagen fri!
Johanna

Sydney

19 Feb 2014 17:45

Har du gått och förlovat dig där nere i Frankrike?

Svar: Med de franska trosskydden? Nej, inte ännu i alla fall men vi för väl se vad som händer...
Johanna

Brett Dennen

19 Feb 2014 22:57

I don't think that Sydney (I'll come running) understand that the picture is taken in a mirror. What looks like the left arm is actually the right arm. Sorry Sydney (I'll come running).

Svar: It's okay Sydney (whenever you feel unhappy just call me) for this time at least....
Johanna

Kommentera

Publiceras ej