Tja tja bloggen!
 
Befinner mig just nu i sängen för idag är det fredag och jag är ledig! Eller i alla fall nästan, jag ska en sväng till skolan senare i eftermiddag och göra ett grupparbete... Men jag kunde i alla fall sova hur länge jag ville och äta en låång frukost. Underbart!
 
Som jag lovade i mitt förra inlägg så skulle jag skriva om de roligheter jag hade för mig i helgen! Jag och Kristin bestämde oss för att tillsammans med tyskarna Marina och Caro samt finskan Sofia sticka över lördagen till Dijon! Ni vet den där staden som tillverkar massa senap, och tydligen någon form av "gingerbread" som de var "jättekända" för. Har aldrig hört talas om det förut, men visst säger de det så...
 
Vi tog tåget vid åtta-tiden på morgonen men fastnade på vägen i 50 minuter i... Jag vet inte, någonstans. Vi skulle byta tåg men det var försenat. Så vi bestämde oss för att fota istället, då både jag och Sofia hade var sin systemkamera med oss (och var sin Kånken att bära dem i - jag en blå och hon en rosa!). Detta urartade och reslutade i typ 50 bilder på oss när vi hoppar hej vilt. Vilket träningspass!
Väl framme i Dijon dock tillslut så var vädret bra och på turistinformationen var de överraskande hjälpsamma. Mycket trevligt, jag är ju lite "skadad" efter alla mina år på turistinformation så jag är en stenhård kritiker när det kommer till service. Men kvinnan bakom disken sade att de hade ett Primark i Dijon och då vann hon mitt hjärta direkt (dock hann vi aldrig åka dit, merde!).
 
Dijon är en mycket, mycket vacker stad måste jag säga och vi trivdes alla jättebra där direkt. Fina gator, fina hus, fint väder, fint folk, fina saker och ja.. Helt enkelt väldigt fint. Staden är något större än Troyes och består nästan bara av stenhus då de typiska trähusen som finns här i Troyes ansågs vara fula under 1800-talet så folk som bodde i dessa fick betala extra skatt, vilket resluterade att många satte en stenfasad istället för trä. Ja, vi gick en guidad tur och detta är ungefär det enda jag minns för i övrigt var den ganska trist. Till och med så tråkig att vi gick därifrån...
 
En tur som vi dock gjorde som jag är betydligt mer nöjd med var turen upp till typ stadshustornet på 48 m. Den guiden var mycket trevligare och berättade intressanta saker om tornet, och när vi väl klättrat de 360 trappstegen upp så var utsikten slående. Så vackert! Dessutom var det typ 100 grader där uppe, vilket var fantastiskt skönt. Vi åt god lunch och tittade i några butiker, köpte självklart senap också! De hade ett ganska så gediget urval så det tog sin tid men jag hoppas att min parmesan och basilika senap är god! Köpte även en present till dig pappa som du ska få när jag kommer hem igen, samt till min morfar som fyller 80 i nästa vecka! :)
Ja, vid sextiden gick sista tåget tillbaka mot Troyes så det tog vi, extremt nöjda efter vår mysiga dag i den fina staden Dijon. Rekommenderar folk som är i närheten att åka dit - ni kommer inte att bli besvikna! Bifogar en massa bilder om ni tvivar på mitt omdöme :)
 
Anledningen till varför detta inlägget kommer så sent (det är ju en vecka sedan vi var där imorgon) beror på att jag måndag-onsdag pluggade från typ åtta till elva på kvällen för i onsdags hade jag en redovisning och mitt första prov i två olika kurser. Det var ganska mycket pest att ha det samtidigt, men båda gick bra så jag kommer nog att klara mig. Det är ganska galet faktiskt, jag läser många kurser på masternivå (hade ingen aning om att jag valde det, men uppenbarligen så) men det är så himla lätt om man jämför med Sverige. Där läser jag inte ens en master! Allt är så grundläggande på något vis och lärarna har inte så höga krav på en. Kanske jag borde komma tillbaka hit och läsa min master och få grymma betyg så tror alla arbetsgivare att jag är värsta smart sen men så är jag inte det egentligen... Något som jag dock uppskattar mer här än i Sverige är att många av lärarna inte är akademiskt lärda utan har jobbat såpass många år i branchen att de lärt sig. Därför finns här ingen kurslitteratur utan alla lärare delar med sig av sina erfarenheter och det är mycket praktiskt som sker snarare än teoretiskt. Jag har tappat räkningen på hur många presentationer jag hållt hittills, men jag tycker ju om det så för mig är det perfekt.
 
Tänkte bara säga till er också som inte har koll på det men nu är lilla Mattias i Japan! Tycker att det är alldeles fantastiskt roligt att han äntligen får komma iväg och börja sitt äventyr. Ikväll (läs:nu i hans tid eftersom han lever 7 timmar fram i "framtiden") ska de ha ett "Ice cream socializing party - games, prizes and ice cream" som jag tycker låter helt fantastiskt kul! Men jag ska inte lägga allt för mycket yta att prata om vad han har för sig, vill ni veta det är det bättre att ni går in på hans blogg
 
Nu har jag inte så mycket mer viktigt att säga, den här veckan har passerat förbi lika fort som den förra och antagligen också som nästa kommer att göra, dessutom så måste jag gå med Kristin och handla samt gå till postkontoret och skicka iväg lite hemliga paket! ;) Tänker på er allihopa där hemma och hoppas att ni har det bra! 
 
Hopp 1, 2 och 3 av typ 50
 
Finns en liten triumfbåge i Dijon också
 
Caro och Kristin :)
 
Kristin utanför senaspsbutiken - Moutarde Maille - med sina fynd!
 
Avnjuter en god lunch! 
 
Fantastisk utsikt över Dijon! Fanns även en liten karta som pekade ut de viktigaste sakerna som man kunde se.
Förutom en egen triumfbåge har de även en katedral som heter Notre Dame - precis som i Paris
 
Jag och Sofia med våra kameror och våra ryggsäckar! Snyggast i stan!
 
KANELBULLE!
 
 
Just det! I söndags efter att pluggat i x antal timmar så bakade vi kanelbullar! Det går inte att köpa kademumma här med Sofia hade lite kvar så hon ville göra finska kanelbullar och inte mig emot! De smakade fantastiskt gott! 
Skickar med en liten bild på en PP slide från en lärare som vi har (ni vet, vampyren) om ni är intresserade av att se vad vi ska göra i nästa grupparbete...
 
Grosses bisses!
/ Johanna
Dijon, kanelbulle, plugg,

1 kommentarer

Ingela Carlsson

07 Apr 2014 10:55

Hej Johanna!
Dijon ser ut att vara en otroligt fin och mysig stad.
Härligt med lite utflykter:)

Kram/Ingela

Svar: Hej Ingela!
Ja, det var mycket fint och det är roligt att se lite av Frankrike när jag ändå är här ;)
Hoppas att allt är bra med er hemma! Massa kramar till er allihopa! :)
Johanna

Kommentera

Publiceras ej