Bonjour tout le monde!
 
Har precis kommit in från en liten promenad i krokarna kring där jag bor och redan nu kan jag säga att jag tror att jag kommer att trivas myyyycket bra här! En sådan vacker liten stad! Jag är redan kär! Köpte med mig en croissant som jag ska äta med en kopp te nu comme la française que je suis!
 
Men jag kanske ska ta allt från början. Igår gick flyget 06.50 från Rygge nära Oslo (för mig är det lika långt att åka dit som till Göteborg) och mamma och Mattias följde med mig. Vi åt en liten frukost på flygplatsen innan de vinkade av mig och det var EXTREMT jobbigt. Då kom alla känslor som jag inte känt under de senaste dagarna gånger typ 10 000 så jag var tvungen att spy i en papperskorg. Jättemysigt. Flygresan var lika hemsk den, men Ryanairpersonalen var väldigt hjälpsamma vilket var himla oväntat men uppskattat.
      Väl framme i Frankrike var jag tvungen att ta bussen från Beauvais där jag landat till Paris. Lite bökigt, men de hade gjort det så smärtfritt som möjligt. I Paris var jag sedan tvungen att ta taxi till tågstationen, där jag skulle ta ett tåg till Troyes. Fick en jättegullig taxichaufför som gav mig världens sightseeing (vilket såklart gjorde att taxametern tickade lite för länge, smart drag från hans sida...), men det var himla kul. Jag är glad att jag bor knappt 1h30min från Paris för det är ju en sådan vacker stad! På tåget sov jag mest, för vid det laget var jag helt slut av att ha gjort mig av med frukosten och sedan inte ätit så mycket mer och inte heller sovit något. Missade därför den franska landsbygden, men den är säkert jättevacker!
 
Jag var framme i Troyes vid 16 tiden och då möttes jag av några smått förvirrade fransoser från deras ESN. Med mig på tåget var också två ryskor, så jag började prata med dem. Himla trevliga faktiskt. Fick dock vänta i typ två timmar på att en bil skulle komma och hämta mig och sedan köra mig till lägenheten, vilket innebar att två tåg till hann komma med massa folk. Dessa var främst från Lettland, Estland, Polen och Ryssland igen men så kom det faktiskt tre finskor också! Som dessutom pratade lite svenska! Fantastiskt! Tillslut blev jag körd till lägenheten av en snäll fransos som dessutom var DJ (det ni!) och möttes upp av min hyresvärd, Monsieur Brunet. Himla trevlig man faktiskt, fast han kunde ingen engelska alls så vi var tvunga att försöka att kommunicera på franska. Det gick över förväntan, jag tror i alla fall att jag förstod vad han menade... Om han förstod vad jag menade eller inte frågade bara för att vara trevlig vet jag inte men jag hoppas ju självklart att min franska är superieur. Han tog till och med med mig och handlade, vilket var jättesnällt. De andra två som ska bo här har dock inte kommit och om jag förstod honom rätt så visste han inte heller när de skulle dyka upp. Så vi får väl vänta och se, har jag en anledning till att hålla det rent i alla fall. Fördelen var ju också att jag fick välja sovrum, vilket resulterade i att jag fick det största och finaste (mohaha!). Mötte även ryssen som bor på våningen ovanför och fick koden till nätverket så då var resten av kvällen räddad. Kunde laga lite mat, ringa Mamma och Mattias, ta en dusch och sedan sova.
 
Imorse vaknade jag klockan 07, bara för att jag hade sovmorgon liksom. Som tur är finns det en tv i lägenheten som det går att slötitta lite på, så det är skönt. Förkylningen som jag kände av härom dagen har blivit värre, vilket är en utveckling åt helt fel håll så jag har varit ganska sliten hela dagen. Men jag har i alla fall tagit en sväng till matbutiken för att köpa allt det jag glömde köpa igår (vilket var ungefär... allt). Tur att den inte ligger så långt bort för det var en ordentligt träningspass att bära tillbaka alla påsar! Speciellt eftersom det inte går att dricka vattnet i kranarna utan jag måste köpa på flaska. De väger ju bly. Efter en sen lunch tog jag som sagt en promenad runt omkring närområdet och city. Var inne i den eenormt stora katedralen, den var så vacker! Vill absolut gå dit någon mer gång, gärna under en gudtjänst. Hade varit riktigt häftigt. Tänkte lägga in lite bilder på det jag tagit idag så att ni kan se själva hur fint det är! Dessutom är vädret jätteskönt, strax under 10 grader och sol. Mhmm, fantastiskt.
      Jag är ju fortfarande själv men hoppas att de andra tjejerna som ska bo här dyker upp idag, hade varit trevligt att ha sällskap till skolan imorgon... Då drar allt igång, jag vet inte riktigt vart den ligger men jag hittar nog. Hoppas jag? Fick i alla fall en karta, så den kan nog komma till nytta! Nu måste jag dricka upp mitt te och sedan försöka få lite ordning i mitt fina rum. Lovar att visa en bild någon gång när jag packat upp allt!
 
Det är faktiskt la Seine som rinner genom Troyes 
 - det vill säga samma flod som i Paris!
 
Otroligt vacker och maffig katerdral (och enormt stor!)
 

Många av husen är ganska gamla och kroknar väl precis som oss lite med åren...
 
Känner ni igen dessa vackra hus?! (tips, titta på min banner)
 
Allt som behövs för att göra mig nöjd just nu!
 
Avslutningsvis några reflektioner;
- Jag måste verkligen utveckla mina skills i att packa ner maten i påsar fort för det är ett helt galet tempo i matbutikerna och banden vid kassorna är jättekorta!
- Jag behöver nog en cykel
- Det finns en kanal som visar musikvideor på dagarna och alla dessa textas. Jättekonstigt men jättesmart eftersom jag alltid undrar vad de sjunger!
- På tal om att texta så är det många franska program som också textas, vilket är jättebra för då kan jag ju lära mig
- Många män stirrade på mig förut, vet inte vad jag gör för fel?! Vet inte heller hur man säger "vad glor du på?!" på franska men det kanske är en fras jag borde lära mig
 
À bientôt mes amies!
 
/ Johanna

2 kommentarer

Oskar

05 Feb 2014 03:29

Ser ju riktigt lovande ut! Kul läsning :)

Frida

05 Feb 2014 18:22

Va duktig du är som gör dig förstådd! jag tror ärligt talat inte jag fixar det alls bra :(

Kommentera

Publiceras ej