God kväll!
 
I mitt huvud har jag en klar bild om hur jag vill skriva den här bloggen. Jag har lyckats måla upp en riktigt fin bild som låter mer som en författardröm snarare än att jag en gång i veckan (minst!) ska skriva några rader om vad jag har haft för mig de senaste dagarna. I alla fall så ser jag mig själv sätta datorn på mitt fina glasade skrivbord, solen skiner in genom mina otroligt fula gardiner och jag sätter mig ner med en kopp te och mysiga sockor och skriver lugnt och stilla allt som jag vill få sagt. Ingen press, dagen är vacker och allt kommer att bli så bra så!
Dock så är blir det ju aldrig som jag tänkt mig, har varit ungefär så en gång men det regnade ute så det fanns ingen sol och istället för sockor hade jag mina ytterst ograciösa innetofflor som ramlar av mina fötter hela tiden. Eller så är det som nu, att jag ligger med datorn i knäet i sängen och egentligen borde sova men mycket hellre skriver ett inlägg, men så fort som möjligt så att det inte blir alldels för sent. Så mycket för de fina drömmarna jag målar upp om hur allt ska vara hela tiden. Det blir ungefär typ aldrig så, men oftast ganska bra ändå faktiskt. Den senaste veckan har bjudit på några sådana tillfällen.
 
Nu har Mattias varit här. Han stannade i nio nätter, kom förra onsdagen och åkte i fredags. Men jag sparar min deppighet över att han har åkt iväg igen till sist och berättar om det som var bra istället.
 
Jag var faktiskt lite olydig och ganska busig när han kom för jag smet ut från lektionen innan den var slut och tog mig till stationen för att möta honom. Jag måste bara säga en liten parantes här om den här kursen alltså, jag ber om ursäkt men det är så knäppt! Kursen heter "economical and environmental approach to the luxury industry" (säg det om ni kan fort några gånger!) men har inte innehållit någon annan "approach" än vilka lyxhotell som är bra att bo på. Vilket i och för sig inte spelar någon roll, för enligt läraren så kommer vi ju aldrig ha råd att bo där ändå. Han är helknäpp och superunderlig och jag tycker inte alls om den kursen faktiskt, trodde att den skulle handla om de ekonomiska och miljömässiga aspekterna av luxturism och inte om diverse lyxhotell i Paris och resten av världen, eller hur himla fint det är med designers som har gått in och öppnat hotell. Ååh, tycker mycket illa om den kursen. Men, det var ju bara en parantes så som sagt tog jag mig till stationen och mötte Mattias där. Var nervös som bara tusan, kändes helt tokigt att jag äntligen skulle få träffa honom och det var det också men det tog inte alls lång tid innan det kändes helt självklart och normalt. Efter några minuter var jag bara trygg och lycklig helt enkelt, precis som jag vart innan jag åkte och som jag kommer bli när vi ses igen. Det var som om det inte alls hade gått en månad utan bara några dagar sedan vi sågs, förutom mitt fysiska behov av att klänga på honom som en apa och ständigt hålla hans hand medan vi gick tillsammans mot lägenheten, kanske rädd för att om han släppte den så skulle jag vakna upp från den fina verkligheten jag var i där han var med mig.
 
På torsdagen gjorde vi inget jättespeciellt, för både jag och Kristin hade franska på eftermiddagen så den dagen försvann av sig självt om jag inte minns helt fel. På fredagen var jag dock ledig, och då åkte vi till outletsen igen för ni som känner Mattias vet ju vilken relation han har till märkeskläder... Han kom ju lite till paradiset, så det passade bra att åka dit! På lördagen hade jag och Kristin ordnat så att vi skulle ha "swedish taco and Melodifestivalen night" i vår lägenhet så det kom en massa folk för att äta taco och umgås med varandra, några (typ jag) var också intresserad av finalen i Melodifestivalen så den tittade vi på (men stängde av FORT när det var slut igen för det var ju inget att ha!!). Mexicanaren som bor ovanpå oss, Juan, kom ner och hjälpte till att göra tortillias och gissa om jag blev glad när han gav den svenska tacosen högsta betyg!! Han om någon vet ju verkligen hur en taco ska vara, och svenskars är ju inte alls som deras men himla god ändå. Tog dock inga bilder från den kvällen, förutom på den pub som vi gick till sen, himla ledsen för detta faktiskt. Både för er och för min skull men det var hur som helst en himla lyckad kväll tyckte de flesta så det var roligt! Dessutom var det kul att Mattias fick träffa alla dem som jag spenderar mina dagar med, skönt för honom att veta att typerna jag umgås med inte är helt crazy ;)
I söndags var det chill som stod på schemat, men eftersom temperaturerna här har varit rena rama sommaren (bokstavligt talat alltså) så gav vi oss självklart ut och njöt av det. Det var inte så himla viktigt för mig att hela tiden göra så mycket och åka överallt och se allt som finns att se, utan jag var verkligen helt nöjd med att bara sitta och prata och ta det lugnt. Att bara få vara nära och umgås med Mattias var det som spelade störst roll, allt det där andra kan jag göra en annan gång om det är så viktigt. Men viktigast just då var han och ingen annan, vilket resulterade i att jag inte har jättespännande saker att berätta. Men vi är så nöjda ändå!
 
I måndags hade jag förresten en ny kurs med en lärare som såg ut att vara hämtad direkt från Cullens familjen i Twilight. Jag lovar! Lång, smal och med rätt ansiktsdrag för att vara vampyr. Trodde det hela föreläsningen, tills han gick bort till fönstren för att dra ner persiennerna och då insåg att hans hy inte glittrade när solen sken på den. Blev himla besviken faktiskt, hade varit ganska häftigt annars.
Hur som helst så ville vi i tisdags hyra cyklar och detta är ännu en lång historia i fransmännens otroliga oförmåga att organisera och ha någon form av administration men det hela slutade i alla fall med att det inte blev någon cykeltur till någon sjö. Väldigt tråkigt för det hade varit trevligt att se, men men! Vi tog oss hem till några vänner och satt i deras bakgård och drack smoothie istället, helt okej det också. På kvällen gick jag och Mattias för att äta crêpes för det var en tjej som fyllde år. Hon själv är från Estland men pluggar i Madrid och har desutom även varit i Sverige så henne spanska pojkvän kunde lite svenska för han hade också varit där och pluggat så han tyckte mycket om oss. Japp, helt logiskt! Så det var en väldigt trevlig tillställning, speciellt eftersom det tydligen är spansk tradition att födelsedagsbarnet själv får betala notan för alla, det gjorde det hela väldigt mycket billigare också. Kändes dock helt koko och även om hon insisterade så har jag fortfarande dåligt samvete över att vi inte fick bjuda henne eller i alla fall betala för oss. Får bjuda tillbaka henne någon gång helt enkelt.
 
Onsdagen skulle flyta på bra men det gjorde den inte för jag vaknade upp på morgonen och mådde ganska pyton. Kroppen värkte och huvudet bultade. Ordinerade mig själv därför sängliggande hela dagen, hade lyxkursen i skolan som jag verkligen (inte alls) ville gå på så jag var ganska ledsen (inte det minsta) över att jag missade den. Mattias lämnade dock mig helt sjuk och ensam för att åka tillbaka till outleten och köpa det som han ångrade att han inte köpte sist. Killar alltså, bara shoppar och shoppar hela tiden ;)
På eftermiddagen var jag lite bättre och vi kunde ta oss till skolan för att skriva ut våra tågbiljetter till Paris. Vi åkte nämligen dit i torsdags, då Mattias skulle åka från Paris på fredagen så förlängde vi den vistelsen lite bara. Den var faktiskt alldeles underbar och jag skulle kunna ägna ett helt inlägg åt den men det tänker jag inte för då kommer jag aldrig att bli klar. Har faktiskt redan nu insett att detta inte går, jag måste dela upp vistelsen i två delar för det blir alldeles för mycket! Ja, så gör jag. Nu har jag bestämt mig för det. Avslutar inlägget här, mitt i allt, och tackar för idag och ber att få återkomma med en del 2 imorgon eller så. Det var lite spontant och oväntat av mig, men sådan är jag! Dessutom är klockan mycket och jag måste upp till skolan imorgon, ny kurs med ny lärare! Ska bli spännande att se vilken bokkaraktär han kan tänkas likna.
 
Vi hörs av snart igen, sparar också alla mina reflektioner tills dess så det får ni också klara er utan! Spänningen på min fortsättning är olidlig... För att stilla er hunger efter mina texter ger jag er dock som vanligt några fina bilder att titta på. Lovar fler med nästa inlägg.
 
 
Kristin, Mattias och jag på tivolit (som tydligen stannar en månad på samma ställe annars "är det ingen mening med det"...)
 
Om någon kan förklara varför någon har karvat ur den här figuren vid ett hustak så blir jag mycket tacksam för jag förstår inte alls faktiskt?!
 
Den enda bilden jag har från swedish taco and Melodifestivalen night, på Tricasso bar!
 
Till att börja med; pappa förlåt för att Mattias inte vet hur man tar bilder. Sedan, till alla er andra: förlåt för att solen skiner och det är över 20 grader och vi måste ligga ner och sola lite ;)
 
Selfie under körsbärsträden som blommar så vackert och luktar så gott!
 
På tal om vackra träd...
 
Ja, som det franska par vi är det ju självklart att vi måste gå bärandes på var sin baugette under armen!
 
Hjärtat i centrala Troyes bultar för oss!
 
En liten sneak-peak på vår vistelse i Paris... Ni kan ju fundera på vart vi höll hus tills nästa gång!
 
Tills dess, ta hand om er!
 
/ Johanna
 

Kommentera

Publiceras ej