Hej!
 
Just nu sitter jag i vår otroligt läckra skinnsoffa och har precis målat mina naglar, tagit en dusch och flyttat över mina saker till gästrummet. För imorgon kommer mamma och pappa och de ska få låna mitt rum så då får jag flytta ut! Längtar dock så! Kommer att bli så himla kul att få visa dem Troyes, att de får träffa Kristin, att vi kan åka och köpa tusen liter vatten och stoppa i förrådet och så vidare och så vidare... Vi ska göra så mycket roligt!
 
Men nog om det! Idag var jag också ledig så jag spenderade över två timmar av dagen med att skrubba rent dörrar, väggar och lister. Kunde inte ens ANA att de skulle kunna vara så skitiga! Hur har de lyckats?! Var alldels förfärad förut, men nu är det i alla fall rent. Även om det tyvärr inte går att se någon skillnad...
 
Tänkte dock inte skriva ett helt inlägg om att jag städar (för det gör jag inte så mycket längre, Kristin har gjort det mesta, hehe...) utan vad jag haft för mig under mitt "sportlov". Som många av er säkert vet så var jag Paris i söndags. Vi gick upp vid sex för att ta tåget som gick strax innan åtta. Men det betydde också att vi var framme i Paris strax efter nio! Det tog dock en två timmar innan vi väl landade på Champs-Élysées på grund av mycket folk och många olika viljor. Men sedan var vi där, och det var fantastiskt! Jag tror inte ens att jag någonsin förstod att jag faktiskt var i Paris och hur häftigt det är. Jag fick mig en chailatte (som jag saknar dem!) på Starbucks innan vi vandrade hela gatan ner. Det tog sin tid så när vi väl var framme vid obilisken (som tyvärr inte glänste då det var molnigt och uschligt) så bestämde vi oss för att ta metron till La Défense och äta på Vapiano... Så gott... Jag vet inte om ni alla har ätit på Vapiano, men har ni inte det så gör det! Finns i Stockholm och Malmö tror jag, är helt magifikt. Men i Paris var de också otroligt långsamma, vilket jag inte borde bli förvånad över men inte kan låta bliii att bli lite irriterad på fortfarande. Har såvrt att anpassa mig till snigeltempot som de håller. Men de är i alla fall trevliga och intresserade av vart man kommer ifrån, vad man sysslar med osv. och det är alltid trevligt att få öva lite franska.
 
Sedan åkte vi till Eiffeltornet och jag blev alldels tagen. Det är verkligen helt otroligt vackert! Har inte tänkt på det så förut men blev alldels rörd. Uppenbarligen var många andra också rörda av hur magnifikt det var för köerna för att gå upp och få sig en titt slingrade sig lååånga. Med vetskapen i bakhuvudet att ingen hittills varit speciellt snabb förväntade jag mig inte heller något tempo här. Så den drömmen fick jag lägga ner till nästa gång... Har varit i Paris två gånger förut men det var så många år sedan så det känns som om jag får uppleva allt på nytt igen! Fantastisk stad, verkligen. Vid sju tog vi tåget tillbaka och alla var helt slutkörda. Mexikanaren Juan på våningen ovanför oss hade sin "mexican night" så både jag och Kirstin somnade till klampandet av dansande fötter och massa skratt. Helt fantastiskt.
 
Igår var jag också ledig hela dagen och då gick jag och Kristin till CAF-kontoret. Till CAF kan man gå när man vill söka bidrag av olika slag, så som barnbidrag, socialbidrag av olika former osv., men vi var där för bostadsbidrag. Enligt vissa källor kan man få upp till €100 i månaden (dvs. dryga 1000 SEK)! Fick vänta (som vanligt) jättelänge innan det blev vår tur och då visade det sig att min hyrsvärd kryssat i en ruta att jag bodde själv men det stämmer ju inte för numera bor jag ju med Kirstin... Vilket gjorde att jag inte kunde lämna in mina papper utan att de måste fyllas i igen. Var därför tvungen att alldeles själv ringa till monsieur Brunet idag och fråga om han kunde fylla i pappret igen. Trodde att jag skulle dö av nervositet! Men, han förstod (nog) vad jag menade och (jag tror) att vi har bestämt träff imorgon (möjligtvis) på skolan (hoppas jag). Så man kan ju säga att det gick jättebra!
 
Igår tog vi också en sväng till ett tivoli som är på tillfälligt besök i stan och vi snurrade runt i något spegelhus med massa fällor överallt och jag tvingade Kristin att åka i en berg-och-dal-bana med mig och det var grymt kul! Oj som jag skrek, för egentligen är jag ju livrädd för sånt. Fick i alla fall en crêpe och äkta nougat som jag mumsat på så jag var ändå himla nöjd. Älskar att det var lite spontant och galet, är extremt ovan vid att bara ändra planerna som jag gjort i mitt huvud 180 grader och göra något helt annat. Men det är bra för mig, behöver öva på att bli lite spontanare och, som en följd av gårdagen, lite lyckligare.
 
Nu ska jag dock sova för imorgon är en stor dag; jag har lektioner igen! Hela dagen! Får se hur jag överlever det... Och just det, mina föräldrar kommer också! Det kommer att bli bra, så bra.
 
Marina and Caro från Tyskland njöt näästan lika mycket som jag av fikan på Starbucks!
 
Triumfbågen med en ganska grådassig bakgrund...
 
Obilisken med en ännu grådassigare, men jag lovar er att den var vacker ändå!
 
 
La Défense, otroligt coolt område om du frågar mig
 
Glad framför Eiffeltornet!
 
Hela gänget som jag hängde med under dagen! En mix av tyskar, finländare och holländare = bra kombo!
 
Till något helt annat: första glassen utomhus för i år! Vädret var så fint i söndags att vi helt enkelt var tvugna... Och som ni ser tyckte jag mycket om min :))
 
Söt liten park bara
 
Lite fina bilder från tivolit! Åt inte glassen, ångrar det nu i efterhand... Speciellt den med Oreo's längst till vänster ser ju inte helt fel ut...
 
Helt random, men jag hittade ytterligare lite fler svenska kakor i matbutiken idag! Vi är tydligen duktiga på det!?
 
Några reflektioner:
 
- Hundägare i Frankrike plockar inte upp efter sig så promenaden till skolan är
 som ett slalomlopp, fast utan en backe
- Jag har hittat youghurt! Och som ni ser, diverse andra svenska saker som jag tycker är bra att ha
- Fransmän är inte så olika oss svenskar när det kommer till att vilja ha så mycket solsken på sig som möjligt för så fort solen och värmen kom, då åkte alla uteserveringar fram. Mycket gutt!
 
Grosses bisses!
/Johanna


Paris,

Kommentera

Publiceras ej